mandag 27. august 2007

Hearn, Lian: Otorienes tid. Damm forlag

- Det syngende gulvet. Otorienes tid, b.1 (2004)
- Hegrens tegn. Otorienes tid, b.2 (2005)
- I lys av månen. Otorienes tid, b.3 (2006)

Lian Hearns interesse for Japansk språk og historie inspirerte henne til å skrive triologien om Otorienes tid. Jeg har lest 1. og 2. bok og kommer sannsynligvis til å lese 3. bok også. Dette er fantastisk litteratur både for ungdom og voksne.
Det er historien om Takeo, gutten som ble oppfostret blant De Skjulte, men som egentlig er den store Otori-klanens arving. Takeo har overnaturlige evner. Hørselen gjør ham i stand til å høre fienders rådslaging på lang avstand, og han kan gjøre seg usynlig. Hans store kjærlighet er den vakre Kaede. Ryktet sier at alle menn som elsker henne kommer til å dø.
Takeo og Kaede ønsker å samle og gjenreise Otori-stammens rike og gjeninnføre rettferdighet og fred. Om de klarer det vet jeg ikke før jeg har lest 3. bok. Det er spådd at Takeo skal vinne fire store slag, men tape det femte. Når 2. bok slutter har han ennå ikke vunnet det første. Så jeg forventer mye krig i 3. bok.
Lian Hearn ble tildelt både den svenske Peter Pan-prisen og den tyske Deutscher Jugendliteraturpreis for Det syngende gulvet. Hegrens tegn var en god fortsettelse.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Bjørg!
Som du leser! Da du startet opp bloggen din,trodde jeg at jeg skulle følge opp og lese samme bøker som du, bare for å få til noen diskusjoner. Men her må jeg nok gi tapt. Nå har jeg forresten kasta meg over Unni Lindells siste, og da er en jo engasjert til siste side. Det er litt usikkert om det blir jeg leser de 3 bøkene av Hearn. Virker ikke som de er i min smak. Men hvem vet, viss leselysten tar overhånd, hiver jeg meg kanskje over dem og!
Mvh Liv

Anonym sa...

Du kan godt droppe Lian Hearn ja. Jeg oppdaget i dag at det er fire bøker i triologien. Forstå det den som kan. Det blir jo en kvartologi. Og nå er jeg plutselig lei av fantasy. Begynte med Christopher Paolinis "Den eldste" i går. Den er fortsettelsen av "Eragon" som jeg leste for en tid tilbake. I kveld ble det bare skumlesing og på side 80 gav jeg opp. Boka er på 874 sider. Den blir levert på biblioteket i morgen. Jeg får vel føre meg selv opp på venteliste for Unni Lindell sin siste bok.
Mvh Bjørg

Anonym sa...

Otorienes tid bøkene er helt geniale! De er kanskje litt tungleste i starten men når man kommer inn i det klarer man ikke å legge dem fra seg! Hearn skriver veldig bra og man blir engasjert i personene. Jeg gråt på slutten av bok 4. Nå har bok 5 kommet ut. Den handler om tiden før "Det syngende gulvet" men man bør lese bok 1 først! Jeg har lest serien flere ganger men blir alltid like fasinert hver gang. Helt klart mine yndlingsbøker. Les denne serien!!!

Anonym sa...

en god serie

Anonym sa...

Jeg leste den ut på en uke. Det at det er 5 bøker er at de tre første er triologien og 4 er etterpå og 5 er før alle di andre

Anonym sa...

DEN BOKA SUGER VILT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Yo, Yo er deu noob spiser du scoop.
MEN OTORIENES TID ER RÅ DET ER NESTEN IKKE TIL Å FORSTÅ

Anonym sa...

Hmm.. dere.. jeg har nå nesten lest den tredje boken i Otorienes tid, og det er en av de beste seriene som jeg har lest i hele mitt liv. For realz. Og jeg har lest hele ungdoms seksjonen på biblioteket vårt.

Ingen i verden kan si at denne boka suger hvis de ikke har lest den først. :)