tirsdag 6. januar 2009

Yrsa Sigurdardottir: Den som graver en grav. Cappelen 2008.

Kriminalroman fra Island; - både miljøet og handlingen er fremmedartet og overraskende. Handlingen utspilles i og rundt et spa-hotell i Snæfellsnes. Her er det snakk om spektakulære mord som etterforskes og oppklares på en noe utradisjonell måte. Jeg tror ikke på historien og syns dessuten boka med fordel kunne vært kortere. 400 sider er 200 for mye.

Forfatterens første voksenbok var Det tredje tegnet (2006). For den fikk hun flere litterære priser på Island og boka ble oversatt til 30 språk. Jeg tror jeg forsøker den ved en senere anledning. Jeg syns egentlig forfatteren skriver bra, men Den som graver en grav fenget ikke helt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg har også lest bøkene av Yrsa Sigurdardottir og syns de er kjempebra! Jeg har lest 2 bøker i det siste som jeg vil anbefale på det varmeste. Det er "Saras nøkkel" av Tatiana de Rosnay og "Etter attentatet" av Yasmina Khadra. Men kjære deg, har du ikke lest "Historien om Josef" enda?!
Spøk til side, heldigvis lever vi i et fritt land og får lese nesten hva vi vil!
Hilsem Bergets bokfink