fredag 9. april 2010

Olsson, Linda: La meg synge deg stille sanger. Vigmostad/Bjørke, 2005.

Linda Olsson (f.1948) vokste opp i Sverige, men har som voksen bodd i en rekke land. I de senere år har hun bodd på New Zealand. "La meg synge deg stille sanger" skrev hun i 2005 og den er senere oversatt til en rekke språk.
Boka handler om to kvinner som i en periode blir hverandres naboer i en liten svensk bygd. Veronika er en ung forfatter på jakt etter ensomheten og stillheten for å skrive ferdig en bok og for å komme over en stor sorg. Astrid er en gammel kvinne som lever stort sett bak husets beskyttende vegger. Hun ruger på mørke familiehemmeligheter og en personlig tragedie. I løpet av våren nærmer de to kvinnene seg hverandre og et uvanlig og uventet vennskap vokser fram. "La meg synge deg stille sanger" er en vakker og fengslende bok.

1 kommentar:

Anonym sa...

Enig! Følte jeg "fikk" mye ved å lese den boka. En av bøkene som en ikke glemmer så lett.
Det gjelder forresten den siste boka jeg las også: "Veien" av Cormac McCarthy, beskrevet som "en skremmende framtidsskildring av en verden i ferd med å gå under", men "likevel en bok full av ømhet, hengivenhet og noe som likner håp." Boka er filma (The Road).
ANBEFALES!

Bergets Bokfink